Terug
Gepubliceerd op 27/03/2024

Besluit  Raad voor maatschappelijk welzijn

ma 25/03/2024 - 20:30

Reglement betreffende Mobitwin Centrale

Aanwezig: Kim Soetaers, Voorzitter
Marc Wijnants, Burgemeester
Andy Vandevelde, Jonas Michiels, Patrick Poffé, Karlien Lismont, Schepenen
Sonja Petitjean, Patrick Bouvin, Helga Delvaux, Linda Verdeyen, Martine Jacobs, Ludo Pluymers, Marleen Germentier, Bettina Sandermans, Raf Dewelde, Patrick Niclaes, Ronny Puyneers, Joeri Dewelde, Leden raad voor maatschappelijk welzijn
Rina Janssens, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Martine Kinnart, Lid raad voor maatschappelijk welzijn
Juridische overwegingen
  • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikelen 77
  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 februari 2020 inzake het reglement betreffende de MMC
  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 december 2020 inzake het reglement betreffende de MMC - aanpassing lidgelden
  • Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 september 2022 inzake het reglement betreffende de MMC - verhogen kilometervergoeding
Feiten, context en argumenten

Het OCMW van Linter is sedert jaren aangesloten bij Mpact voor de organisatie van de Mobitwin Centrale. De doelgroep van de Mobitwin Centrale bestaat uit inwoners uit de gemeente Linter, meestal senioren, mensen met een handicap en occasioneel ook mensen in een sociale noodsituatie die door een beperkte mobiliteit geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoersaanbod en die we op die manier uit hun sociaal isolement willen halen. De doelgroep kan gebruik maken van de Mobitwin Centrale voor volgend vervoer: doktersbezoek, bezoek aan familie of vrienden, tandarts, kapper, boodschappen, deelname aan het verenigingsleven, …

Het OCMW dient hierbij de regeling van Mobitwin inzake de kilometervergoeding voor de vrijwillige chauffeurs te volgen. De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 26 september 2022 de kilometervergoeding voor de vrijwillige chauffeurs vastgesteld op 0,41 euro/km. Heden wordt gevraagd om de kilometervergoeding aan te passen conform het wettelijk tarief vastgesteld voor overheidspersoneel (BVR RPR).

Besluit

Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het reglement betreffende de Mobitwin Centrale als volgt vast:

REGLEMENT BETREFFENDE DE MOBITWIN CENTRALE

Artikel 1. Doel

De doelgroep van de Mobitwin Centrale bestaat uit inwoners uit de gemeente Linter, meestal senioren, mensen met een handicap en occasioneel ook mensen in een sociale noodsituatie die door een beperkte mobiliteit geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoersaanbod en die we op die manier uit hun sociaal isolement willen halen. De doelgroep kan gebruik maken van de Mobitwin Centrale voor volgend vervoer: doktersbezoek, bezoek aan familie of vrienden, tandarts, kapper, boodschappen, deelname aan het verenigingsleven, … De Mobitwin Centrale kan geen mensen vervoeren die ernstig ziek zijn en staat in principe niet in voor ziekenvervoer.

Artikel 2. De chauffeur

De chauffeurs zijn vrijwilligers die het vervoer met hun eigen wagen doen op de door hen bepaalde beschikbare dagen en uren. De kilometervergoeding die de leden betalen is een kleine vergoeding voor de onkosten van de chauffeurs.

Artikel 3. De gebruikers

De Mobitwin Centrale bestaat voor inwoners van de gemeente Linter die voldoen aan volgende voorwaarden:

§1 Absolute voorwaarden:

  • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister- of vreemdelingenregister van de gemeente Linter;
  • bewoners die permanent in een woonzorgcentrum verblijven behoren niet tot de doelgroep van de Mobitwin Centrale .

§2 Bijkomende voorwaarden:

  • minimum 65 jaar zijn, uitgezonderd mensen met een ziekte, handicap of mensen die in een sociale noodsituatie verkeren;
  • minder mobiel zijn, dit wil zeggen verplaatsingsproblemen hebben omwille van ouderdom, ziekte of handicap of zich in een sociale noodsituatie bevinden;
  • er is voor het gevraagde traject geen openbaar vervoer voorhanden of het openbaar vervoer is niet toegankelijk;
  • het netto belastbaar inkomen mag niet hoger liggen dan twee maal het leefloon/jaarbasis.

§3 Indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan, wordt een afwijking aangevraagd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Dit kan enkel indien er aan één voorwaarde niet wordt voldaan. Indien aan meerdere voorwaarden niet voldaan is, kan er geen afwijking worden aangevraagd. Uitzonderingen (inkomensvoorwaarden, vervoerstraject, ...) worden via een sociaal verslag voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. In dringende gevallen kan de voorzitter zelf beslissen om een uitzondering toe te staan. De beslissing van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst of van de voorzitter geldt voor de resterende duur van het kalenderjaar.

Artikel 4. De begeleider

Een gebruiker mag, mits dit op voorhand werd afgesproken, tijdens een rit ook een begeleider meenemen, dit kan de echtgenoot zijn, een kind, .. Deze begeleider hoeft geen lidkaart te hebben. Bijgevolg valt de begeleider niet onder de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid wanneer hij/zij schade zou toebrengen aan de wagen van de chauffeur. Hij/zij valt gewoon onder de BA+ verzekering van de chauffeur in geval van een ongeval.

Artikel 5. Lidgeld

Inwoners van de gemeente Linter met een beperkt inkomen (netto belastbaar inkomen mag niet hoger liggen dan twee maal het leefloon/jaarbasis) en vervoersproblemen kunnen zich bij de Mobitwin Centrale laten inschrijven. Het lidgeld bedraagt 12 euro voor een gans jaar of 6 euro voor een half jaar.  Voor een koppel of samenwonenden is het lidmaatschap 18 euro voor een gans jaar of 9 euro voor een half jaar.  De leden krijgen een lidkaart die geldig is tot 31 december van het lopende jaar.

Artikel 6. Verzekeringen

In het lidgeld is de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid inbegrepen.  Deze verzekering dekt de schade die een gebruiker kan toebrengen aan derden tijdens het in- en uitstappen in de wagen en tijdens het verloop van de rit. Een begeleider van de gebruiker kan gratis meerijden indien dit vooraf aan de centrale werd doorgegeven. Begeleiders die geen lid zijn van de Mobitwin Centrale, zijn niet gedekt door de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn betaalt jaarlijks lidgeld aan de overkoepelende instantie MPact die voorziet in de nodige verzekeringen, zijnde een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, een omniumverzekering en een verzekering lichamelijke ongevallen. De Mobitwin Centrale brengt de verzekeringsmaatschappij van de chauffeur op de hoogte van het feit dat hij/zij participeert aan de Mobitwin Centrale .

Artikel 7. Beschikbaarheid

De dienstverlening is mogelijk op elke werkdag, en uitzonderlijk op zaterdagen, zon- en feestdagen en op voorwaarde dat een chauffeur/vrijwilliger gevonden wordt voor het gevraagde traject.

Artikel 8. Aanvragen van een rit

Wanneer een lid (gebruiker) wenst vervoerd te worden, dient hij/zij steeds minstens twee werkdagen op voorhand een rit aan te vragen bij de verantwoordelijke van de Mobitwin Centrale. Bij een aanvraag wordt duidelijk afgesproken: naam, dag, uur, bestemming, duur van de wachttijd of tijdstip van de terugrit en of er al dan niet een begeleider meegaat. Vervolgens wordt de meest geschikte chauffeur gezocht. Annulering van een rit moet tijdig gebeuren. Bij laattijdige annulering is de vergoeding van de gereden kilometers verschuldigd aan de chauffeur.

Artikel 9. Uitvoeren van de rit

Op de dag en het uur van de afspraak gaat de chauffeur de gebruiker ophalen en verzorgt het gevraagde vervoer.

Artikel 10. Afrekenen van de rit

Na afloop van de rit betaalt de gebruiker een kilometervergoeding aan de chauffeur conform het BVR RPR. Deze vergoeding gaat integraal naar de chauffeur als deelname in de kosten. Iedere chauffeur beschikt over een kilometerboekje, waarin iedere rit en het aantal gereden kilometers genoteerd wordt. De chauffeur mag alle kilometers aanrekenen van zijn eigen woonplaats tot hij terug thuis is (ook al zit het lid nog niet of niet meer in de wagen). Elke begonnen kilometer wordt als een gereden kilometer aangerekend. De parkeerkosten zijn ten laste van de gebruiker en mogen doorgerekend worden door de chauffeur. Wanneer meer dan één gebruiker meerijdt, worden de kosten gedeeld. De chauffeur mag nooit meer dan het afgesproken bedrag per kilometer vragen. Het witte blaadje is voor de gebruiker, het gekleurde exemplaar blijft in het boekje. Het staat de gebruiker vrij om voor een eventuele wachttijd een kleine vergoeding te geven.

Artikel 11. Administratieve formaliteiten

Voor elke vrijwillige chauffeur die zich aanmeldt wordt een fiche opgemaakt en een afsprakennota ondertekend. Er wordt een chauffeurskaart overhandigd met de belangrijkste zaken in verband met ongevallen. Voor een nieuwe gebruiker die beroep wenst te doen op de Mobitwin Centrale wordt een inschrijvingsformulier ingevuld en een lidkaart overhandigd.

Het OCMW verzorgt het administratieve luik:

  • praktische afspraken en organisatie;
  • vorming en begeleiding van de chauffeurs.

Bij iedere rit moet de chauffeur een afrekenblad, waarop de kilometers staan vermeld, invullen en overhandigen aan de gebruiker. De gebruiker dient de chauffeur onmiddellijk te betalen nadat de rit heeft plaatsgevonden. De chauffeur brengt jaarlijks de afrekenbladen binnen bij de verantwoordelijke.

Artikel 12. Baas in eigen wagen

Het vrijwillige karakter van deze inzet houdt in dat de chauffeur baas is in eigen wagen. Dit betekent dat de chauffeurs altijd een aanvraag mogen weigeren.
Zij hebben ook het recht een rit te staken wanneer er zich iets voordoet dat niet gepland was. (vb.: wanneer een gebruiker een andere of meerdere bestemmingen kiest dan oorspronkelijk werd afgesproken; wanneer één persoon een afspraak heeft gemaakt en op het moment zelf nog twee andere mensen wil meenemen; wanneer een gebruiker ongewenst gedragingen vertoont zoals roken, een huisdier wil meenemen,…). Boetes opgelopen tijdens vervoer voor de Mobitwin Centrale zijn ten laste van de vrijwillige chauffeur.

Artikel 13. Privacy

De gebruiker geeft toestemming om de gevraagde persoons- en andere gegevens te verwerken voor:

  • de organisatie van de Minder Mobielen Centrale;
  • de cliëntadministratie;
  • de hulpverlening;
  • de facturatie;
  • het ontwikkelen van het beleid (onderzoek en analyse);
  • de naleving van andere wet- en regelgeving;
  • het behandelen van geschillen.

Deze toestemming kan ten allen tijde terug worden ingetrokken.

Artikel 14. Opheffingsbepalingen

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 september 2022 wordt opgeheven.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 april 2024.