Terug
Gepubliceerd op 02/01/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 29/12/2022 - 20:30 raadzaal
Aanwezig: Kim Soetaers, Voorzitter
Marc Wijnants, Burgemeester
Andy Vandevelde, Jonas Michiels, Patrick Poffé, Karlien Lismont, Schepenen
Sonja Petitjean, Patrick Bouvin, Linda Verdeyen, Ludo Pluymers, Joeri Dewelde, Marleen Germentier, Raf Dewelde, Patrick Niclaes, Ronny Puyneers, Gemeenteraadsleden
Rina Janssens, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Helga Delvaux, Martine Jacobs, Martine Kinnart, Bettina Sandermans, Gemeenteraadsleden
  • Openbaar

    • Interne zaken

      • Secretariaat

        • Kennisname ontslag van een gemeenteraadslid - Eddy LADANG

          Feiten, context en argumenten

          Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad. Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.

          Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

          Het ontslag als gemeenteraadslid houdt van rechtswege het ontslag van lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.

          Bij schrijven van 22 december 2022 deelt de heer Eddy LADANG mee dat hij ontslag neemt als gemeenteraadslid.

          Het ontslag werd definitief door het loutere feit van ontvangst door de voorzitter van de gemeenteraad. In principe moet er niet op formele wijze kennis genomen worden van het ontslag door de gemeenteraad.

          Het lijkt echter opportuun om dit mee te delen aan de gemeenteraad.

          Besluit

          Enig artikel. De raad neemt kennis van het ontslag van de heer Eddy LADANG als gemeenteraadslid.

        • Aanstelling en eedaflegging van een gemeenteraadslid - Ronny PUYNEERS

          Feiten, context en argumenten

          Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad.

          Het gemeenteraadslid dat ontslag genomen heeft, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.

          De geloofsbrieven worden onderzocht overeenkomstig artikel 6, § 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur. De vervanger legt de eed af in openbare vergadering in de handen van de voorzitter van de gemeenteraad.

          Bij schrijven van 22 december 2022 deelde de heer Eddy LADANG mee dat hij ontslag neemt als gemeenteraadslid. Het ontslag werd definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontving.

          Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat de heer Ronny PUYNEERS de eerste opvolger is op lijst nr. 6 (Open Vld), waartoe het te vervangen raadslid behoorde.

          De gemeenteraad dient de geloofsbrieven van de heer Ronny PUYNEERS te onderzoeken. De heer Ronny PUYNEERS heeft een recent uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister, een recent uittreksel uit het strafregister, en een verklaring op eer dat hij zich niet bevindt in een van de gevallen van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 10 van het decreet over het lokaal bestuur voorgelegd.

          Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van heer Ronny PUYNEERS blijkt dat hij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden. Er zijn geen elementen waaruit zou blijken dat de heer Ronny PUYNEERS zich in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.

          De heer Ronny PUYNEERS kan toegelaten worden tot de eedaflegging.

          De heer Ronny PUYNEERS wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in de openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."

          Na beëdiging wordt de heer Ronny PUYNEERS als aangesteld verklaard door de voorzitter van de gemeenteraad.

          Besluit

          Artikel 1. De raad keurt de geloofsbrieven van de heer Ronny PUYNEERS, eerste opvolger op lijst nr. 6 (Open Vld), waartoe het te vervangen raadslid behoorde, goed. Hij kan toegelaten worden tot de eedaflegging.

          Artikel 2. De raad neemt kennis van de eedaflegging van de heer Ronny PUYNEERS in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, waardoor de heer Ronny PUYNEERS geïnstalleerd is als gemeenteraadslid.

        • Vaststelling rangorde van de gemeenteraadsleden

          Feiten, context en argumenten

          Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt in artikel 6 §7 dat de rangorde van de gemeenteraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld.

          Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in. Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang in. Bij een gelijk aantal naamstemmen neemt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad de meeste stemmen heeft behaald de hoogste rang in.

          De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.

          Besluit

          Enig artikel. De tabel van rangorde van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld als volgt:

           Rang  Naam en voornaam  Begin anciënniteit  Naamstemmen 14/10/2018
          1  WYNANTS Marc 03/01/1995 2.198
          2  PETITJEAN Sonja 02/01/2001 760
          3  BOUVIN Patrick 02/01/2001 633
          4  DELVAUX Helga 02/01/2001 222
          5  VANDEVELDE Andy 02/01/2007 1.033
          6  VERDEYEN Linda 02/01/2007 969
          7  JACOBS Martine 02/01/2007 324
          8  MICHIELS Jonas 02/01/2013 890
          9  POFFÉ Patrick 02/01/2013 670
          10  PLUYMERS Ludo 04/01/2016 500
          11  LISMONT Karlien 02/01/2019 695
          12  DEWELDE Joeri 02/01/2019 622
          13  KINNART Martine 02/01/2019 578
          14  SOETAERS Kim 02/01/2019 515
          15  GERMENTIER Marleen 02/01/2019 476
          16  SANDERMANS Bettina. 02/01/2019 292
          17  DEWELDE Raf 02/01/2019 237
          18  NICLAES Patrick 03/01/2022 410
          19  PUYNEERS Ronny 29/12/2022 289
        • Notulen en zittingsverslag vorige vergadering

          Feiten, context en argumenten

          De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad 29 november 2022 werden acht dagen vóór de vergadering van de gemeenteraad ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden.

          Elk lid van de gemeenteraad heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen en het zittingsverslag in die zin aangepast.

          Besluit

          Enig artikel. De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29 november 2022 worden goedgekeurd.

      • Patrimonium

        • Aankoop van een perceel grond te Orsmaal in het kader van het project ‘Getestrand’ - Ontwerpakte

          Feiten, context en argumenten

          Het bestuur wenst te investeren in het project ‘Getestrand’. Het project gaat over het creëren van een groenblauwe oase in de kern van Orsmaal waardoor de natuurlijke structuur van de vallei en de groene venster/doorsteek in de kern gevrijwaard en opgewaardeerd worden. Op deze manier dient het perceel als contactzone tussen de kern en de waterloop en biedt het een waterbelevingsplek voor de dorpsbewoners aan.

          Voor de uitvoering van het project ‘Getestrand’ is het noodzakelijk om een perceel grond te verwerven, kadastraal gekend als Orsmaal, 3de afdeling, sectie B, nr. 199M.

          Door landmeter-expert Jan BOGAERTS werd op 1 april 2020 in opdracht van de provincie Vlaams-Brabant een schattingsverslag opgesteld. De verkoopwaarde van de grond wordt in vrije verkoop geschat op € 212.500.

          De eigenaars van de percelen hebben op 21 oktober 2020 een verkoopbelofte ondertekend om het perceel te verkopen aan de gemeente Linter voor de totaalprijs van € 212.500.

          Het perceel is een strategische locatie waar er geïntegreerd kan gewerkt worden aan meerdere transitieopgaven uit het strategisch project Getestreek. Het perceel kan onder meer bijdragen aan de doelstelling van ‘meer ruimte voor water’. In het kader hiervan werd met de Vlaamse Milieumaatschappij overeengekomen dat zij participeren in het project ‘Getestrand’. Zowel de gemeente Linter als de Vlaamse Milieumaatschappij zullen een deel van het perceel verwerven.

          Door landmeters-experten Bert BRIFOOZ en Lieselotte LALEMAN (Grondig) werd op 7 juni 2022 een plan van deling opgesteld.

          De aankoop gebeurt voor algemeen nut en is nodig ter verwezenlijking van de doelstelling van het gemeentebestuur en de Vlaamse Milieumaatschappij, m.n. waterbuffering, waterbeleving, recreatie, natuur- en milieueducatie.

          De gemeenteraad heeft in zitting van 29 november 2022 zijn goedkeuring gehecht aan de verkoopovereenkomst opgesteld door Notariskantoor Champagne & Timmermans, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 november 2022, en ondertekend door de algemeen directeur en de burgemeester op 22 november 2022 onder de opschortende voorwaarde van goedkeuring door de gemeenteraad.

          De gemeenteraad heeft in zitting van 29 november 2022 zijn goedkeuring gehecht aan het addendum aan de verkoopovereenkomst van 22 november 2022, zoals opgesteld door Notariskantoor Champagne & Timmermans.

          Door Notariskantoor Champagne & Timmermans werd een ontwerp van authentieke akte opgesteld voor de aankoop van volgende gronden:

          1. Een perceel grond, gekend als lot 1, gelegen Dorp Orsmaal, voor een oppervlakte van zeventien are een centiare (17 a 1 ca), deel van een grond gelegen Dorp Orsmaal,  gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie B, nummer 0199MP0000, voor een oppervlakte van vierendertig are zestig centiare (34 a 60 ca). Het lot 1 werd geprekadastreerd onder het nummer 24084 B 199 P P0000 voor een oppervlakte van 1.701m².
          2. Een perceel grond, gekend als lot 2, gelegen Dorp Orsmaal, voor een oppervlakte van zeventien are een centiare (17 a 1 ca), deel van een grond gelegen Dorp Orsmaal, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie B, nummer 0199MP0000, voor een oppervlakte van vierendertig are zestig centiare (34 a 60 ca). Het lot 2 werd geprekadastreerd onder het nummer 24084 B 199 R P0000 voor een oppervlakte van 1.701m².

          Lot 1 wordt aangekocht door de gemeente Linter voor een bedrag van € 106.250,00.

          Lot 2 wordt aangekocht door de Vlaamse Milieumaatschappij voor een bedrag van € 106.250,00.

          Besluit

          Artikel 1. De raad hecht zijn goedkeuring aan het ontwerp van authentieke akte, opgesteld door Notariskantoor Champagne & Timmermans, voor de aankoop van hieronder vermeld lot 1 door de gemeente Linter, voor de prijs van € 106.250, en lot 2 door de Vlaamse Milieumaatschappij voor de prijs van € 106.250:

          1. Een perceel grond, gekend als lot 1, gelegen Dorp Orsmaal, voor een oppervlakte van zeventien are een centiare (17 a 1 ca), deel van een grond gelegen Dorp Orsmaal,  gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie B, nummer 0199MP0000, voor een oppervlakte van vierendertig are zestig centiare (34 a 60 ca). Het lot 1 werd geprekadastreerd onder het nummer 24084 B 199 P P0000 voor een oppervlakte van 1.701m².
          2. Een perceel grond, gekend als lot 2, gelegen Dorp Orsmaal, voor een oppervlakte van zeventien are een centiare (17 a 1 ca), deel van een grond gelegen Dorp Orsmaal, gekadastreerd volgens recent kadastraal uittreksel sectie B, nummer 0199MP0000, voor een oppervlakte van vierendertig are zestig centiare (34 a 60 ca). Het lot 2 werd geprekadastreerd onder het nummer 24084 B 199 R P0000 voor een oppervlakte van 1.701m².

          Artikel 2. De aankoop gebeurt voor algemeen nut en is nodig ter verwezenlijking van de doelstelling van het gemeentebestuur en de Vlaamse Milieumaatschappij, m.n. waterbuffering, waterbeleving, recreatie, natuur- en milieueducatie.

          Artikel 3. De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd om de authentieke akte namens de gemeente Linter te ondertekenen.

    • Algemeen beleid

      • Intergemeentelijke en andere samenwerkingsverbanden

        • Cnuz - Buitengewone algemene vergadering van 20 december 2022 - Bekrachtiging van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 houdende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger

          Feiten, context en argumenten

          De gemeente is vennoot van de cvba Cnuz.

          De gemeente Linter werd bij mail van 1 december 2022 uitgenodigd tot het bijwonen van de buitengewone algemene vergadering van de cvba Cnuz op 20 december 2022 met volgende  agenda:

          1. Proces-verbaal van de algemene vergadering 13 mei 2022
          2. Goedkeuring intern reglement Woonmaatschappij
          3. Kennisname aanstelling directeur en stafmedewerker van de Woonmaatschappij
          4. Verder verloop vorming Woonmaatschappij
          5. Varia

          De gemeenteraad heeft in zitting van 25 maart 2019 mevrouw Marleen GERMENTIER aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Cnuz. De heer Patrick BOUVIN werd door de gemeenteraad aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van Cnuz. Het mandaat van de vertegenwoordiger moet voor elke algemene vergadering door de gemeenteraad vastgesteld worden.

          Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 12 december 2022 goedkeuring verleend aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Cnuz van 20 december 2022. De vertegenwoordiger van de gemeente, mevrouw Marleen GERMENTIER (plaatsvervanger de heer Patrick BOUVIN) werd opgedragen om op de de buitengewone algemene vergadering van Cnuz van 20 december 2022 haar handelen en stemgedrag af te stemmen op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

          Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 houdende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Cnuz van 20 december 2022 wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

          Besluit

          Enig artikel. De raad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 houdende de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor de buitengewone algemene vergadering van Cnuz van 20 december 2022.

        • Samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linter en de provincie Vlaams-Brabant voor de gezamenlijke uitvoering van werken voor de bouw van een uitkijktoren in de Grote Ge(k)te, Grote Getevallei te Linter

          Feiten, context en argumenten

          Vanuit de provincie Vlaams-Brabant werd aan de gemeente Linter een voorstel voorgelegd voor de bouw en medefinanciering van een uitkijktoren in de Grote Ge(k)te te Linter. Een uitkijktoren in dit unieke natuurgebied kan een sterke publiekstrekker worden met uitstraling voor de gemeente en regio.

          Het college van burgemeester en schepenen hechtte in zitting van 18 november 2019 zijn principieel akkoord aan de medefinanciering ten bedrage van € 25.000 voor de bouw van een uitkijktoren in de Grote Getevallei.

          Het is wenselijk de werken voor de bouw van de uitkijktoren samen uit te voeren.

          Door het ondertekenen van een samenwerkingsovereenkomst beslissen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Linter om het project van de bouw van de uitkijktoren in het algemeen belang samen uit te voeren en de provincie Vlaams-Brabant aan te duiden voor de uitvoering van de opdracht en als opdrachtgevend bestuur op te treden.

          Besluit

          Artikel 1. De raad hecht zijn goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Linter en de provincie Vlaams-Brabant voor de gezamenlijke uitvoering van werken voor de bouw van een uitkijktoren in de Grote Ge(k)te, Grote Getevallei te Linter.

          Artikel 2. De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst namens de gemeente Linter te ondertekenen.

      • Kerkfabrieken

        • Kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025

          Feiten, context en argumenten

          Procedure

          Het meerjarenplan kan herzien worden in de loop van de periode waarvoor het is opgemaakt.

          De wijzigingen aan het meerjarenplannen zijn onderworpen aan het advies van het erkend representatief orgaan en aan de goedkeuring van de gemeenteraad.

          De gemeenteraad kan het meerjarenplan goedkeuren, niet goedkeuren of aanpassen aan wat in het overleg tussen het centraal kerkbestuur en een afvaardiging van het college van burgemeester en schepen besproken werd.

          Een afsprakennota tussen de gemeente Linter en het Centraal Kerkbestuur met betrekking tot het overleg met de gemeenteoverheid, de meerjarenplannen 2020-2025 en de budgetten van de kerkfabrieken werd door de gemeenteraad in zitting van 26 oktober 2020 goedgekeurd.

          De gemeenteraad heeft in zitting van 22 november 2021 het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter goedgekeurd.

          Aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter

          De kerkraad Sint-Foillanus Neerlinter heeft in zitting van 19 december 2022 een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.

          Het centraal kerkbestuur heeft op 23 december 2022 de aanpassing van het meerjarenplan van de kerkfabrieken Sint-Foillanus Neerlinter ingediend bij de gemeenteoverheid.

          De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter voorziet in een gemeentelijke toelage voor exploitatie voor elk jaar van het meerjarenplan:

          • 2020: € 28.600,00
          • 2021: € 37.235,18
          • 2022: € 31.100,00
          • 2023: € 31.100,00
          • 2024: € 28.600,00
          • 2025: € 28.600,00

          Het meerjarenplan 2020-2025 voorziet voor € 8.635,18 investeringen in 2022.

          Beoordeling

          Een verklarende nota betreffende de aanpassing van het meerjarenplan werd toegevoegd.

          De kerkfabriek Sint-Foillanus wenst de kredieten voor energievoorzieningen te verhogen voor 2022 en 2023. De kerkfabriek Sint-Foillanus vraagt om de gemeentelijke toelage voor exploitatie van 2022 en 2023 te verhogen van € 28.600,00 naar € 31.100,00.

          Op het overleg tussen een afvaardiging van het centraal kerkbestuur en een afvaardiging van het college van burgemeester en schepenen van 12 december 2022 werd de aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter besproken.

          Er wordt vastgesteld dat de voorgestelde aanpassing van het meerjarenplan, rekening houdend met de door kerkfabrieken vastgestelde budgetten voor het jaar 2022 en 2023, geen afbreuk doet aan de afspraak dat de totale exploitatietoelage aan alle kerkfabrieken samen wordt beperkt tot € 90.000 euro in elk jaar van het meerjarenplan 2020-2025.

          De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter voldoet aan de afspraken gemaakt op het overleg tussen een afvaardiging van het college van burgemeester en schepenen en een afvaardiging van het centraal kerkbestuur, en aan de afspraken zoals opgenomen in de afsprakennota tussen de gemeente Linter en het centraal kerkbestuur met betrekking tot het overleg met de gemeenteoverheid, de meerjarenplannen 2020-2025 en de budgetten van de kerkfabrieken.

          Besluit

          Artikel 1. De raad hecht zijn goedkeuring aan de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter, zoals vastgesteld door de kerkraad op 19 december 2022.

          Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter en het erkend representatief orgaan.

        • Kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter - Budgetwijziging 2022

          Feiten, context en argumenten

          Procedure

          Het budget kan herzien worden in de loop van de periode waarvoor het is opgemaakt.

          Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan.

          De Vlaamse Regering stelt de voorwaarden vast waaraan het budget moet voldoen om te passen in het goedgekeurde meerjarenplan. Het exploitatiebudget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd als gemeentelijke toelage.

          Als het budget niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad het budget aan het meerjarenplan aanpassen behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst.

          De gemeenteraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan.

          Als binnen de voormelde termijn van vijftig dagen geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd.

          Budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter

          De kerkraad Sint-Foillanus Neerlinter heeft in zitting van 19 december 2022 een budgetwijziging 2022 vastgesteld.

          Het centraal kerkbestuur heeft op 23 december 2022 de aanpassing van het budget van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter ingediend bij de gemeenteoverheid.

          De budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter voorziet in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 31.100,00

          De budgetwijziging 2022 voorziet voor € 8.635,18 investeringen in 2022.

          Beoordeling

          Er wordt vastgesteld dat de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter past in het goedgekeurde meerjarenplan.

          Besluit

          Artikel 1. De raad neemt akte van de budgetwijziging 2022 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter, zoals vastgesteld door de kerkraad op 19 december 2022.

          Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter en het erkend representatief orgaan.

        • Kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter - Budget 2023

          Feiten, context en argumenten

          Procedure

          De kerkraad stelt jaarlijks op basis van het meerjarenplan het budget van de kerkfabriek voor het volgende boekjaar vast en dient het in voorkomend geval voor 30 juni in bij het centraal kerkbestuur. Het budget bestaat uit een investeringsbudget en een exploitatiebudget.

          Als een kerkraad in gebreke blijft bij het indienen van het budget, wordt het budget opgemaakt door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabriek ressorteert.

          De budgetten worden na het advies van het erkend representatief orgaan jaarlijks voor 1 oktober gecoördineerd bij de gemeenteoverheid ingediend door het centraal kerkbestuur waaronder de kerkfabrieken ressorteren.

          Als het budget past in het goedgekeurde meerjarenplan, neemt de gemeenteraad hiervan akte binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid. Zij geeft daarvan kennis aan het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan.

          De Vlaamse Regering stelt de voorwaarden vast waaraan het budget moet voldoen om te passen in het goedgekeurde meerjarenplan. Het exploitatiebudget past in het meerjarenplan als de gemeentelijke toelage niet meer bedraagt dan wat in het meerjarenplan is goedgekeurd als gemeentelijke toelage.

          Als het budget niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad het budget aan het meerjarenplan aanpassen behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst.

          De gemeenteraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan.

          Als binnen de voormelde termijn van vijftig dagen geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd.

          Budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter

          De kerkraad Sint-Foillanus Neerlinter heeft in zitting van 7 juni 2022 het budget 2023 vastgesteld.

          Het centraal kerkbestuur heeft op 23 december 2022 het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter ingediend bij de gemeenteoverheid.

          Het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter voorziet in een gemeentelijke toelage voor exploitatie van € 31.100,00

          Het budget 2023 voorziet geen investeringen.

          Beoordeling

          Er wordt vastgesteld dat het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter past in het goedgekeurde meerjarenplan.

          Besluit

          Artikel 1. De raad neemt akte van het budget 2023 van de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter, zoals vastgesteld door de kerkraad op 7 juni 2022.

          Artikel 2. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de Gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, het centraal kerkbestuur, de kerkfabriek Sint-Foillanus Neerlinter en het erkend representatief orgaan.

    • Financiën

      • Meerjarenplan

        • Aanpassing 10 meerjarenplan 2020-2025 - Vaststelling deel gemeente - Goedkeuring deel zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn

          Feiten, context en argumenten

          De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stelden in zitting van 30 december 2019 elk hun deel van het meerjarenplan 2020-2025 vast. De gemeenteraad keurde eveneens het deel van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, en heeft daarmee het meerjarenplan in zijn geheel definitief vastgesteld.

          Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld. Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast. Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

          De gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor de aanpassing van het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

          Aanpassing 10 van het meerjarenplan 2020-2025 voldoet aan de evenwichtsvoorwaarden. Het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is in geen enkel jaar negatief en de geraamde autofinancieringsmarge voor 2025 is minstens gelijk aan nul.

          De gemeenteraadscommissie Algemeen Beleid, Financiën, Sociale Zaken, Onderwijs en Vrije Tijd van 12 december 2022 heeft een gunstig advies uitgebracht over aanpassing 10 van het meerjarenplan 2020-2025.

          De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 29 december 2022 zijn deel van aanpassing 10 van het meerjarenplan 2020-2025 vastgesteld.

          Besluit

          Artikel 1. De gemeenteraad stelt zijn deel van aanpassing 10 van het meerjarenplan 2020-2025 vast.

          Artikel 2. De raad heeft de gewijzigde kredieten voor het jaar 2022 en tevens de beginkredieten voor het jaar 2023 vastgesteld. Op deze manier werden de kredieten voor deze twee boekjaren ook opgenomen in het schema M3.

          Artikel 3. De gemeenteraad keurt het deel van aanpassing 10 van het meerjarenplan zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed, en stelt daarmee aanpassing 10 van het meerjarenplan in zijn geheel definitief vast.

      • Subsidies en toelagen

        • Schenking van de opbrengst van de verkoop van afgeschreven boeken van de openbare bibliotheek aan 'De Warmste Week'

          Feiten, context en argumenten

          Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 28 november 2022 om afgeschreven boeken van de openbare bibliotheek te koop aan te bieden op de Linterse kerstmarkt op 3 en 4 december 2022 en in de bibliotheek tot en met 23 december 2022.

          Het college van burgemeester en schepenen ging eveneens principieel akkoord om het bedrag van de boekenverkoop te schenken aan de actie "De Warmste Week" en dit bedrag te verdubbelen.

          De gemeenteraad is bevoegd om zijn goedkeuring aan dit voorstel te hechten.

          Besluit

          Enig artikel. De raad besluit om de opbrengst van de verkoop van afgeschreven boeken van de gemeentelijke openbare bibliotheek, ten bedrage van € 251,15, te schenken aan de actie "De Warmste Week" en om de opbrengst van de boekenverkoop te verdubbelen.

        • Subsidieverdeling sportverenigingen - 2022

          Feiten, context en argumenten

          De subsidies aan de gemeentelijke verenigingen dienen jaarlijks nominatief vastgelegd te worden door de gemeenteraad. De verdeling gebeurt op advies van de verschillende betrokken adviesraden.

          Voor de sportverenigingen wordt een bedrag van € 7.978,00 verdeeld, evenals een bedrag van € 1.700,00 specifiek voor jeugdwerking. Binnen het voorziene krediet van € 7.978,00 is er een bedrag van € 1.700,00 gereserveerd voor de voetbalverenigingen in het kader van de Beker van Linter.

          Aan de gemeenteraad wordt onderstaande verdeling van de toekenning van € 6.278,00 werkingssubsidies aan de sportverenigingen ter goedkeuring voorgelegd:

           Sportvereniging  Subsidiebedrag
           KSV Drieslinter € 729
           Sporting Heide Linter € 729
           SC Orsmaal € 729
           Atlas Linter € 729
           Geteruiters Orsmaal € 300
           Hazenbergzone Melkwezer € 262
           Wielerclub Heide Sportief € 400
           WSC Vooruit Drieslinter € 400
           Platz United € 150
           De Ware Liefhebbers € 150
           Molentrappers € 150
           De Moulinetten € 150
           MTB Dries € 150
           Wielerclub 2000 € 150
           Wielerclub Café Transport € 150
           Biljartclub Kapriolen € 150
           DC Transport € 150
           Darts Café 't Pleintje € 150
           De Vlaamse Gaai € 150
           De Ware Liefhebbers € 150
           Lopers & Stappers Natte Hoek € 40
           Hondenvrienden 't Pleintje € 40
           OKRA Neerlinter € 40
           Retro Club Wommersom € 40
           Splus Linter € 40
          TOTAAL : € 6.278,00

          Aan de gemeenteraad wordt onderstaande verdeling van de toekenning van € 1.700,00 werkingssubsidies aan de sportverenigingen, specifiek in het kader van de Beker van Linter, ter goedkeuring voorgelegd:

          .............................................  Subsidiebedrag  Voetbalvereniging
           1ste plaats € 500  KSV Drieslinter
           2de plaats € 450  Atlas Linter..
           3de plaats € 400  SC Orsmaal
           4de plaats € 350  Sporting Heide Linter.
          TOTAAL: € 1.700,00   .

          Aan de gemeenteraad wordt onderstaande verdeling van de toekenning van € 1.700,00 werkingssubsidies aan de sportverenigingen, specifiek voor jeugdwerking, ter goedkeuring voorgelegd:

           Sportvereniging  Subsidiebedrag
           SV Drieslinter € 1.500
           Geteruiters Orsmaal                 € 200
           TOTAAL : € 1.700,00

          De sportraad verleende op 5 december 2022 een gunstig advies.

          Besluit

          Artikel 1. De verdeling van de werkingssubsidies 2022 aan de sportverenigingen als volgt goed te keuren:

           Sportvereniging  Subsidiebedrag
           KSV Drieslinter € 729
           Sporting Heide Linter € 729
           SC Orsmaal € 729
           Atlas Linter € 729
           Geteruiters Orsmaal € 300
           Hazenbergzone Melkwezer € 262
           Wielerclub Heide Sportief € 400
           WSC Vooruit Drieslinter € 400
           Platz United € 150
           De Ware Liefhebbers € 150
           Molentrappers € 150
           De Moulinetten € 150
           MTB Dries € 150
           Wielerclub 2000 € 150
           Wielerclub Café Transport € 150
           Biljartclub Kapriolen € 150
           DC Transport € 150
           Darts Café 't Pleintje € 150
           De Vlaamse Gaai € 150
           De Ware Liefhebbers € 150
           Lopers & Stappers Natte Hoek € 40
           Hondenvrienden 't Pleintje € 40
           OKRA Neerlinter € 40
           Retro Club Wommersom € 40
           Splus Linter € 40
          TOTAAL : € 6.278,00

          Artikel 2. De verdeling van de werkingssubsidies 2022 aan de sportverenigingen, specifiek in het kader van de Beker van Linter, als volgt goed te keuren:

          .............................................  Subsidiebedrag  Voetbalvereniging
           1ste plaats € 500  KSV Drieslinter
           2de plaats € 450  Atlas Linter..
           3de plaats € 400  SC Orsmaal
           4de plaats € 350  Sporting Heide Linter.
          TOTAAL: € 1.700,00  

          Artikel 3. De betaling van de subsidies vermeld in artikel 1 en 2 zal gebeuren met het krediet voorzien in het budget 2022 onder jaarbudgetrekening GBB/0740-00/6491400.

          Artikel 4. De verdeling van de werkingssubsidies 2022 aan de sportverenigingen, specifiek voor jeugdwerking, als volgt goed te keuren:

           Sportvereniging  Subsidiebedrag
           SV Drieslinter € 1.500
           Geteruiters Orsmaal                 € 200
           TOTAAL : € 1.700,00

          Artikel 5. De betaling van de subsidies vermeld in artikel 4 zal gebeuren met het krediet voorzien in het budget 2022 onder jaarbudgetrekening GBB/0740-00/6491401.

      • Belastingen en retributies

        • Retributiereglement op het takelen en bewaren van voertuigen

          Feiten, context en argumenten

          Regelmatig moet de politie om veiligheidsredenen en verkeerstechnische redenen overgaan tot het takelen van voertuigen, iets waarmee aanzienlijke kosten gepaard gaan.

          Deze kosten kunnen echter niet zomaar ten laste van de overtreder gelegd worden, aangezien er geen contractuele band bestaat (overeenkomst) tussen de takelfirma en de chauffeur/eigenaar van het getakelde voertuig.

          Aangezien het evident is dat de kosten van takeling en stalling van het getakelde voertuig worden verhaald op de chauffeur of de eigenaar/houder van de kentekenplaat is het logisch hiervoor een retributie aan te rekenen.

          Het tarief van deze retributie dient in een correcte verhouding te staan tot de effectieve takelkosten die aangerekend worden door het takelbedrijf. Daarbij dient een differentiatie te worden gemaakt in de tarifering naargelang het tijdstip (dag of nacht/weekend) van de takeling en het gewicht van het te takelen voertuig, wat in verhouding staat tot de door de takelfirma aangerekende kosten.

          De gemeenteraad heeft in zitting van 22 februari 2021 zijn goedkeuring gehecht aan het retributiereglement op het takelen en bewaren van voertuigen.

          Het lopende protocolakkoord tussen de politiezone Getevallei met de takeldiensten houdende bestuurlijke en ambtshalve takelingen en bergingen loopt ten einde op 31 december 2022. De politiezone Getevallei heeft op 16 november 2022 een nieuw protocolakkoord met de takeldiensten gesloten dat in werking treedt op 1 januari 2023.

          Het is wenselijk het retributiereglement aan te passen aan de tarieven die werden vastgelegd in het protocolakkoord tussen de politiezone Getevallei en de takeldiensten van 16 november 2022.

          Conform artikel 40 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van retributiereglementen.

          Besluit

          Artikel 1. Er wordt een retributie geheven op het takelen en bewaren van voertuigen.

          Artikel 2. Voor de toepassing van dit retributiereglement worden volgende definities gehanteerd:

          Voertuig: Elk transportmiddel, elk mobiel materiaal, landbouwmateriaal, containers, gemotoriseerde twee- en driewielers, quads, caravans, aanhangwagens, zonder dat deze opsomming beperkend is. Het begrip voertuig houdt eveneens alle toebehoren in, alsook zijn inhoud en de voorwerpen die er aan vastgemaakt zijn.

          Takelbedrijf: De rechtspersoon of natuurlijke persoon die belast is met het takelen van voertuigen.

          Oproep tot takelen: Er is sprake van een oproep tot takelen indien de politie het takelbedrijf oproept om een voertuig te takelen.

          Nutteloze oproep: De bestuurder is ter plaatse aanwezig vooraleer de takeldienst met de takeling gestart is (voertuig met minstens twee wielen van de begane grond getild heeft).

          Takeling: Er is sprake van een takeling zodra de takelwagen het voertuig met minstens twee wielen van de begane grond heeft getild. Ook als de bestuurder en/of burgerlijk aansprakelijke persoon van het voertuig ter plaatse komt op het moment dat de takelwagen het voertuig nog niet heeft vervoerd, maar al wel met twee wielen van de begane grond getild heeft, is het voertuig volgens dit reglement getakeld.

          Bewaring: De term bewaring staat voor het bergen van een getakeld voertuig, met de voorwerpen die zich erin bevinden, in een loods of op een terrein van de takelfirma.

          Artikel 3. Dit retributiereglement is van toepassing op bestuurlijke takelingen, het takelen en bewaren in opdracht van de politie (PZ Getevallei) van voertuigen (inclusief de zich in deze voertuigen bevindende voorwerpen) op het grondgebied van de gemeente Linter:

          • in zover deze niet reglementair geparkeerd staan op de openbare weg;
          • indien een bestuurder weigert het reglementair geparkeerd voertuig te verplaatsen.

          Deze retributie geldt niet als het takelen van een reglementair geparkeerd voertuig noodzakelijk is bij afwezigheid van de bestuurder.

          Artikel 4. De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het getakelde voertuig. De bestuurder en de eigenaar van het voertuig zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.

          Artikel 5. De tarieven van de retributie worden als volgt vastgesteld:

          Afspraken Takeldiensten
          Alle prijzen zijn incl. BTW (1)

          Dagtarief
          (08:00 u – 20:00 u)

          Nachttarief
          (20:00 u – 08:00 u) (2)
          Voertuigen MTM < 3,5 ton € 200,00 € 279,50
          Voertuigen MTM 3,5 ton - 7,5 ton € 550,00 € 715,00
          Voertuigen MTM > 7,5 ton € 1.320,00 € 1.650,00
           
          Nodeloze oproep (3) € 105,50 € 126,50
           
          Toeslag afhaalpremie nacht + weekend - € 44,00
           
          Stallingskosten (vanaf 2de dag) € 13,00 per dag € 13,00 per dag

          (1) In deze vaste prijs zijn inbegrepen: permanentievergoeding, kilometervergoeding, het takelen van het voertuig, inclusief alle materialen die hiervoor nodig zijn (bv. gebruik van windas/kraan), uurloon chauffeur, gebruik van absorberende korrels, afvoer van afval, werk op stelplaats/stallingsplaats (lossen + reinigen van de takelwagen), milieulast, de administratieve afhandeling.

          (2) Nachttarief: Takelingen die uitgevoerd worden zowel:
          - tussen 20:00 uur en 08:00 uur
          - tijdens het weekend (zaterdag en zondag 00:00 uur - 24:00 uur)
          - officiële feestdagen (00:00 – 24:00 uur)

          (3) De bestuurder is ter plaatse aanwezig vooraleer de takeldienst met de takeling is gestart, dit wil zeggen het voertuig met minstens twee wielen van de begane grond getild heeft. Indien de takeldienst door de PZ Getevallei binnen de 5 minuten na de oproep gemeld wordt dat zijn tussenkomst niet meer nodig is, wordt door de takeldienst geen takelkosten aangerekend.

          Artikel 6. De betaling van de retributie dient te geschieden via overschrijving, na ontvangst van de factuur en binnen de termijn die daarop vermeld is.

          Artikel 7. Bij gebreke aan betaling zal de inning gebeuren met toepassing van artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur.

          Artikel 8. Het besluit van de gemeenteraad van 22 februari 2021 betreffende retributiereglement op het takelen en bewaren van voertuigen wordt opgeheven.

          Artikel 9. Deze verordening zal aan de toezichthoudende overheid worden toegezonden en worden afgekondigd en bekend gemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

          Artikel 10. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.

    • Openbare domeinen

      • Begraafplaatsen

        • Huishoudelijk reglement betreffende de begraafplaatsen

          Feiten, context en argumenten

          De gemeente beschikt over meerdere gemeentelijke begraafplaatsen.

          Gemeenten moeten waken over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op de gemeentelijke begraafplaatsen.

          De gemeenteraad heeft in zitting van 28 maart 2022 zijn goedkeuring gehecht aan het huishoudelijk reglement betreffende de begraafplaatsen.

          Het is wenselijk het huishoudelijk reglement aan te passen met het oog op de regeling van de plaatsing van naamplaatjes op de zuilen aan de strooiweides en van de gratis concessie van burgemeesters en gewezen burgemeesters.

          Besluit

          Artikel 1. Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2022 houdende het huishoudelijk reglement betreffende de begraafplaatsen wordt met ingang van 30 december 2022 opgeheven.

          Artikel 2. De raad stelt met ingang van 30 december 2022 het huishoudelijk reglement betreffende de begraafplaatsen als volgt vast:

          HUISHOUDELIJK REGLEMENT BETREFFENDE DE BEGRAAFPLAATSEN

          HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

          Artikel 1 - Definities:

          • Begraving: Tenzij duidelijk anders bepaald of blijkt in dit reglement, omvat dit zowel de letterlijke begraving van een stoffelijk overschot in volle grond als ook de plaatsing in een columbariumnis, urneveld, grafkelder en uitstrooiing op de strooiweide.
          • Ontgraving: de ontgraving van stoffelijke resten uit een gewoon graf, uit een begraafplaatsconcessie in volle grond of een grafkelder, of de verwijdering van een urne uit een urnengraf, een columbariumnis of urneveld, en dit met het oog op een andere bestemming van de stoffelijke resten, of van de urne en/of de as.
          • Kindergraf: graf voor personen tot en met 12 jaar.    

          Artikel 2 - Begraafplaatsen

          De begravingen hebben plaats op één van de gemeentelijke begraafplaatsen:

          • Neerlinter (nieuwe begraafplaats)
          • Drieslinter
          • Melkwezer
          • Wommersom
          • Orsmaal
          • Gussenhoven
          • Neerhespen
          • Overhespen

          Artikel 3 - Voorzieningen

          Iedere begraafplaats beschikt over percelen voor het begraven in volle grond, grafkelders, een columbarium, een urneveld en een strooiweide.

          In éénzelfde graf, columbariumnis of urnengraf mogen familieleden (bloed of aanverwant tot de derde graad) of samenwonenden die een feitelijk gezin vormden, bijgezet worden.

          Artikel 4 - Begraving

          De begraving van stoffelijke overschotten is mogelijk van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 13.00 uur tot 16.00 uur, uitgesloten op zondagen en wettelijke feestdagen.

          Er moet vooraf een toelating tot begraven bekomen zijn van het gemeentebestuur. De toelating is ook vereist voor een doodgeboren of levenloos kind.

          Voor de plaats en het tijdstip moeten de betrokkenen zich schikken naar de beslissingen van de burgemeester of zijn aangestelde.

          HOOFDSTUK 2: NIET-GECONCEDEERDE GRAVEN

          Artikel 5 - Kosteloze begraving

          In een niet-geconcedeerd graf, een niet-geconcedeerde comlumbariumnis of een niet-geconcedeerd urnegraf worden kosteloos de stoffelijke resten of urnen begraven van overledenen voor een periode van vijftien jaar.

          In afwijking van het voorgaand lid kan de gemeenteraad een belasting vestigen op de lijk- en asbezorgingen van personen die op het ogenblik van hun overlijden niet ingeschreven waren in de bevolkings- of vreemdelingenregisters van de gemeente Linter.

          Men kan er eveneens voor kiezen om de as van de overledene kosteloos te laten uitstrooien op de strooiweide. Indien gewenst kan een naamplaatje aangebracht worden op de gedenksteen aan de strooiweide. Het naamplaatje zal minimum vijftien jaar bevestigd blijven. Na deze periode van vijftien jaar mag het naamplaatje blijven hangen zolang er ruimte over is op de gedenksteen.

          HOOFDSTUK 3: TIJDELIJKE CONCESSIES

          Artikel 6 - Omzetting van niet-geconcedeerde graven in tijdelijke concessies

          Een niet-geconcedeerd graf, een niet-geconcedeerde comlumbariumnis of een niet-geconcedeerd urnegraf kan na 15 jaar, volgens de tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen, omgezet worden in een tijdelijke concessie.

          De tijdelijke concessie bedoeld in voorgaand lid wordt verleend voor een periode van tien jaar en is telkens hernieuwbaar voor dezelfde periodes. 

          Artikel 7 - Bijzetting in niet-geconcedeerde graven

          Iedere bijzetting in een niet-geconcedeerd graf, niet-geconcedeerde comlumbariumnis of niet-geconcedeerd urnegraf binnen de 15 jaar na de eerste begraving, geeft onmiddellijk aanleiding tot de verandering van het graf, colombariumnis of unregraf in een tijdelijke concessie.

          De tijdelijke concessie bedoeld in voorgaand lid wordt verleend voor een periode van vijftien jaar en is kosteloos.

          Na deze periode van vijftien jaar kan deze tijdelijke concessie opnieuw verlengd worden voor een periode van tien jaar, volgens de tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen, dewelke telkens hernieuwbaar is voor dezelfde periodes.

          Artikel 8 - Bijzetting in tijdelijk geconcedeerde graven

          Iedere bijzetting in een graf, columbariumnis of unregraf dat volgens artikel 6 van dit reglement werd omgezet in een tijdelijke concessie heeft tot gevolg dat er een nieuwe tijdelijke concessie wordt verleend voor een periode van vijftien jaar.

          De tijdelijke concessie bedoeld in voorgaand lid is kosteloos. Deze geeft echter geen recht op de terugbetaling van de reeds betaalde retributie voor de inhuring van het graf, columbariumnis of unregraf.

          Na deze periode van vijftien jaar kan deze tijdelijke concessie opnieuw verlengd worden voor een periode van tien jaar, volgens de tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen, dewelke telkens hernieuwbaar is voor dezelfde periodes.

          Artikel 9 - Modaliteiten van de begraving

          In een tijdelijk geconcedeerde grafkuil kunnen de stoffelijke resten van ten hoogste twee personen begraven worden:

          • hetzij in twee kisten, op voorwaarde dat de grafkuil een minimumdiepte van 2 meter heeft;
          • hetzij in één kist en in één urne;
          • hetzij in twee urnen.

          In een tijdelijk geconcedeerde columbariumnis kunnen de stoffelijke resten van ten hoogste twee personen bewaard worden in twee urnen.

          In een tijdelijk geconcedeerd urnegraf kunnen de stoffelijke resten van ten hoogste twee personen bewaard worden in twee urnen.

          Artikel 10 - Algemene bepalingen

          Het verlenen van een tijdelijke concessie houdt geen verhuring of verkoop in. Er mag aan de tijdelijke concessie nooit een andere bestemming gegeven worden dan die waarvoor ze werd verleend. De concessies zijn onoverdraagbaar.

          Artikel 11 - Machtiging

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de tijdelijke concessies te verlenen conform de modaliteiten van het huishoudelijk reglement en de tarieven voorzien in het retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen.

          Het college van burgemeester en schepenen wordt tevens gemachtigd om de tijdelijke concessies te beëindigen bij toepassing van een procedure van verwaarlozing.

          HOOFDSTUK 4: CONCESSIES

          Artikel 12 - Algemene bepaling

          Zolang de omvang van de begraafplaatsen dit mogelijk maakt worden concessies verleend voor het begraven van stoffelijke overschotten en voor het begraven of bijzetten van urnen, volgens de tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen.

          Het verlenen van een concessie houdt geen verhuring of verkoop in. Er mag aan de concessie nooit een andere bestemming gegeven worden dan die waarvoor ze werd verleend. De concessies zijn onoverdraagbaar.

          Er kunnen geen concessies verleend worden vóór het overlijden.

          Artikel 13 - Modaliteiten van de begraving

          In een geconcedeerde grafkuil kunnen stoffelijke resten begraven worden:

          • van ten hoogste vier personen, onder de vorm van twee kisten en twee urnen, op voorwaarde dat de grafkuil een minimumdiepte van 2 meter heeft;
          • van ten hoogste vijf personen, onder de vorm van één kist en vier urnen;
          • van ten hoogste zes personen, onder de vorm van zes urnen;

          In een geconcedeerde columbariumnis kunnen de urnen van ten hoogste twee personen bewaard worden.

          In een geconcedeerd urnengraf kunnen de urnen van ten hoogste twee personen bewaard worden.

          Er kan eveneens een concessie verleend worden voor een groter perceel grond of een kelder, bestemd voor meerdere kisten en/of urnen, volgens de plaatselijke mogelijkheden van de panden. Deze concessie wordt aanzien als één geheel en wordt afgedekt door één grafplaat.

          Artikel 14 - Machtiging

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de concessies te verlenen conform de modaliteiten van het huishoudelijk reglement en de tarieven voorzien in het retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen.

          De concessie wordt schriftelijk aangevraagd bij het college van burgemeester en schepenen. Zij vermeldt de identiteit van de aanvrager(s) en van de begunstigde(n). Iedereen heeft het recht een concessie aan te vragen ten behoeve van zijn eigen familie of deze van een derde.

          Het college van burgemeester en schepenen wordt tevens gemachtigd om de concessies te beëindigen bij toepassing van een procedure van verwaarlozing.

          Artikel 15 - Duurtijd en verlenging

          De concessie worden verleend voor 25 jaar. Iedere bijzetting in tijdens een lopende concessie termijn geeft aanleiding tot de aanvang van een nieuwe kosteloze termijn van 25 jaar. Dit geeft echter geen recht op de terugbetaling van de reeds betaalde retributie voor concessie.

          Na deze periode van vijfentwintig jaar kan de concessie opnieuw verlengd worden voor een periode van vijfentwintig jaar, volgens de tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen, dewelke telkens hernieuwbaar is voor dezelfde periodes.

          Artikel 16 - Gesneuvelden van beide wereldoorlogen, bedienaars van de eredienst en burgemeesters

          Militairen of dienstplichtigen gesneuveld in de oorlogen 1914-1918 en 1940-1945 zullen voor onbepaalde tijd als gratis concessiehouders worden beschouwd.

          Bedienaars van de eredienst zullen voor onbepaalde tijd als gratis concessiehouders worden beschouwd indien zij hun ambtstermijn in de gemeente hebben uitgeoefend.

          Burgemeesters en gewezen burgemeesters zullen voor onbepaalde tijd als gratis concessiehouders worden beschouwd indien zij hun mandaat hebben uitgeoefend in de gemeente Linter of één van haar deelgemeenten.

          Artikel 17 - Eeuwigdurende vergunningen

          Telkens na vijftig jaar, en zonder vergoeding kan de eeuwigdurende concessie, die krachtens het keizerlijk decreet van 23 prairial jaar XII, werd verleend voor de inwerkingtreding van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, op aanvraag hernieuwd worden voor een termijn van 50 jaar. Dit op schriftelijk verzoek van enig belanghebbende.

          HOOFDSTUK 5: VERVALLENVERKLARING

          Artikel 18 – Bekendmaking van de vervallenverklaring

          Wanneer van niet-geconcedeerde, tijdelijk geconcedeerde en geconcedeerde graven de termijn is vervallen dan zal een verwittiging geplaatst worden:

          • aan het betrokken graf
          • aan de ingang van de begraafplaats.

          In het gemeentelijk informatieblad verschijnt een artikel betreffende de vervallenverklaring van de geconcedeerde en niet-geconcedeerde percelen.

          Artikel 19 - Verwijderen van de graftekens

          De belanghebbenden zullen, te rekenen vanaf de datum van de bekendmaking bedoeld in vorige alinea, beschikken over een termijn van 12 maanden om de graftekens weg te nemen.

          Na die termijn worden zij van ambtswege verwijderd, en worden ze eigendom van de gemeente.  Het college van burgemeester en schepenen beslist over de bestemming van deze materialen.

          Artikel 20 - Verlenging van vervallenverklaarde graven

          Verlengingen van vervallen verklaarden niet-geconcedeerde, tijdelijk geconcedeerde en geconcedeerde graven  worden toegekend mits een belanghebbende hierom verzoekt en mits betaling van een retributie volgens de tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen, en onder de voorwaarden bepaald in het huishoudelijk reglement.

          HOOFDSTUK 6 – VERWIJDERING – VROEGTIJDIGE BEËINDIGING – WIJZIGING BESTEMMING – ONTGRAVING – VERWAARLOZING

          Artikel 21 - Verwijdering van niet verlengde graven

          Bij het vervallen van de geldigheidstermijn van een graf, om welke reden dan ook, worden de niet weggenomen graftekens en de nog bestaande ondergrondse constructies eigendom van de gemeente.

          De overblijfselen die zouden opgehaald worden bij het ontruimen van graven, worden met de nodige eerbied verzameld en in een gemeenschappelijk graf bijgezet.

          De as van het gecremeerde stoffelijk overschot kan na het verstrijken van de termijn worden uitgestrooid op de daartoe voorziene strooiweide.

          Artikel 22 - Vroegtijdige beëindiging op verzoek

          Op schriftelijk verzoek van belanghebbenden en of concessiehouder of zijn erfgenamen, kan het college van burgemeester en schepenen een graf voortijdig beëindigen.

          Een niet-geconcedeerd graf wordt echter minstens tien jaar bewaard. Dergelijk graf mag enkel verwijderd worden nadat gedurende een jaar een afschrift van de beslissing tot verwijdering, zowel bij het graf als aan de ingang van de begraafplaats, werd uitgehangen.

          Bij beëindiging op verzoek, kan de betaalde retributie voor de tijdelijke concessies of de concessies noch geheel, noch gedeeltelijk teruggevorderd worden.

          Vooraleer de gemeente tot vroegtijdige beëindiging van een tijdelijke concessie of concessie overgaat, zal de vraag tot beëindiging worden aangeplakt gedurende drie maanden aan de ingang van de begraafplaats en aan het betrokken graf, nis en of concessie, en zullen, indien mogelijk, de nabestaanden schriftelijk in kennis worden gesteld.  Bezwaren tegen een voortijdige beëindiging moeten binnen de maand volgend op het einde van de bekendmaking schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.

          Artikel 23 – Vroegtijdige beëindiging wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheden

          In geval van terugneming van een niet- geconcedeerd perceel, nis of van een geconcedeerd perceel of nis wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheden kunnen belanghebbenden geen aanspraak maken op enige vergoeding.

          De nabestaanden van niet-geconcedeerde graven en of de concessiehouders hebben recht op het bekomen van een perceel van dezelfde oppervlakte of een nis van dezelfde grootte, op dezelfde of op een andere begraafplaats in de gemeente. De kosten voor de overbrenging van de stoffelijke overschotten evenals de graftekens of vervangende grafkelders zijn ten laste van de gemeente.

          Vooraleer de gemeente tot beëindiging overgaat, zal de beslissing tot beëindiging indien mogelijk aan de nabestaanden kenbaar gemaakt worden via een aangetekend schrijven. Bezwaren moeten schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen binnen de maand volgend op de postdatum van het aangetekend schrijven.

          Artikel 24 - Wijziging van bestemming van een asurn

          Onverminderd de naleving van de laatste wilsbeschikking inzake de wijze van lijkbezorging, overeenkomstig het decreet, kan een asurn, op vraag van de nabestaanden en mits toestemming van de burgemeester, opgegraven worden om te worden verstrooid of bijgezet in een concessie, begraven op een andere plaats dan de begraafplaats of ter beschikking worden gesteld van de nabestaanden om te worden bewaard op een andere plaats dan de begraafplaats.

          De aanvraag dient te gebeuren bij het college van burgemeester en schepenen via een gezamenlijk schriftelijk verzoek van zowel de overlevende echtgenoot of van diegene met wie de overledene een feitelijk gezin vormde als van alle bloed- of aanverwanten van de eerste graad. De plaats van bewaring of verstrooiing wordt in de aanvraag aangeduid.

          Artikel 25 - Retroactieve thuisbewaring van een urne uit een niet-geconcedeerde nis of een niet-geconcedeerd perceel

          De aanvraag tot retroactieve thuisbewaring van een asurne uit een niet-geconcedeerd perceel of nis, bij toepassing van artikel 24 en 24bis, van het decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, zoals tot op heden gewijzigd, moet schriftelijk worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen door de overlevende echtgeno(o)t(e) of samenlevende partner en de bloedverwanten eerste graad.

          De aanvraag tot retroactieve thuisbewaring kan ingediend worden tot zolang de procedure van ontruiming van de niet-geconcedeerde graven loopt.

          De plaats van bewaring of verstrooiing wordt in de aanvraag aangeduid.

          De aanvraag tot retroactieve thuisbewaring kan slechts éénmaal worden ingediend.

          Wanneer de thuisbewaring ophoudt, kan de as van de overledene uitgestrooid worden op de strooiweide van de gemeentelijke begraafplaats. De asurne kan terug bijgezet of begraven worden in een tijdelijke concessie of concessie op de gemeentelijke begraafplaats.

          Artikel 26 - Ontgraving

          De gemeenteraad stelt in een retributiereglement de kosten vast die verbonden zijn aan een ontgraving.

          Artikel 27 - Verwaarlozing

          Telkens wanneer vaststaat dat een niet-geconcedeerd graf, een tijdelijke concessie of een concessie doorlopend onzindelijk, door plantengroei overwoekerd, vervallen, ingestort of bouwvallig is, wordt die verwaarlozing geconstateerd in een akte van de burgemeester of zijn gemachtigde. Die akte zal één jaar lang bij de ingang van de begraafplaats en bij het graf aangeplakt blijven.

          Als na het verstrijken van de termijn voor de aanplakking van de voormelde akte vastgesteld wordt dat er geen herstellingswerken werden uitgevoerd, dan kan er een einde gesteld worden aan het recht op het graf.

          HOOFDSTUK 7: SLUITING VAN EEN BEGRAAFPLAATS

          Artikel 28 – Sluiting van een begraafplaats

          In geval van sluiting en/of wijziging van de bestemming van de begraafplaats kunnen de concessiehouders geen aanspraak maken op enige vergoeding. Zij hebben slechts recht op het bekomen van een perceel of nis van dezelfde afmetingen op een andere gemeentelijke begraafplaats, tot het einde van de concessietermijn.  De eventuele kosten voor het overbrengen van de stoffelijke overschotten zijn ten laste van het gemeentebestuur.  De kosten voor het overbrengen van de graftekens zijn ten laste van diegenen die de overbrenging hebben aangevraagd.

          Het recht op het kosteloos bekomen van een nieuw perceel of nis is afhankelijk van het indienen van een aanvraag door ieder belanghebbende, binnen een termijn van 1 jaar, volgend op de bekendmaking van de gemeenteraadsbeslissing tot sluiting.

          HOOFDSTUK 8: LIJKBEZORGING

          Artikel 29 – Algemene bepalingen

          Een stoffelijk overschot wordt begraven in een kist of in een lijkwade.

          Doodskisten, foedralen, en andere producten die de natuurlijke en normale ontbinding van het lijk of de crematie beletten, zijn verboden.

          Het besluit van de Vlaamse regering bepaalt de nadere voorwaarden waaraan een doodskist of een ander lijkomhulsel moet beantwoorden.

          Na de begraving is het verplicht op het graf een voorlopig kenteken plaatsen met de vermelding van de naam van de overledene en het jaartal van overlijden

          Artikel 30 – Levenloos geboren kinderen

          Levenloos geboren kinderen die de wettelijke levensvatbaarheidsgrens nog niet bereikt hebben, worden na een zwangerschapsduur van ten volle 12 weken op verzoek van de ouders begraven of gecremeerd.
          Kinderen tot 12 jaar zullen op een speciaal voorbehouden perceel begraven worden dat op ieder kerkhof zal aanwezig zijn.

          Artikel 31 – Lijkbezorging van behoeftigen

          Er wordt in een behoorlijke wijze voorzien in de lijkbezorging van behoeftigen. De daaruit voortvloeiende kosten zijn ten laste van de gemeente van het Vlaamse gewest waar zij in de bevolkingsregisters, het vreemdelingen- of wachtregister zijn ingeschreven.

          Artikel 32 – Aanwezigheid bij de begraving

          De rouwenden kunnen bij het gehele verloop van de begrafenis aanwezig zijn.

          Artikel 33 – Plaats en volgorde van begravingen

          Het college van burgemeester en schepenen bepaalt, per begraafplaats, op welke plaatsen en in welke volgorde de begravingen en de bijzettingen in het columbarium moeten gebeuren. Indien dit technisch mogelijk is (vrij of gesaneerd graf, voldoende grondstabiliteit) kan op vraag van de nabestaanden, uitzonderlijk afgeweken worden van de normale volgorde van begraving. Dergelijke afwijkingen kunnen worden toegestaan omwille van familiale redenen (bloedverwantschap, aanverwantschap, samenwonenden).

          Artikel 34 – Boven elkaar geplaatste kisten

          Er mogen ten hoogste 2 stoffelijke overschotten boven elkaar geplaatst worden mits boven iedere kist een laag grond van minimum 30 cm wordt aangebracht. Boven de bovenste kist bevindt zich een laag grond van ten minste 65 cm.

          HOOFDSTUK 9: PERCELEN EN GRAFMONUMENTEN

          Artikel 35 – Algemene bepalingen

          Op het perceel, waarin een stoffelijk overschot of een asurne begraven werd, moet uiterlijk vanaf het einde van de zesde maand na de aanvang van de concessie, aanwezig zijn:

          • een afzoming, in duurzame materialen,  van de grenslijnen van de grafconcessie;
          • een grafzerk waarop aangebracht worden de naam, voornaam en de datum of het jaartal van geboorte en van overlijden van de aldaar begraven personen.

          Op een perceel op het urnenveld, waarin een asurne begraven werd, moet uiterlijk vanaf het einde van de zesde maand na de aanvang van de concessie een afdekplaat met plint worden aangebracht door bemiddeling van het gemeentebestuur.

          Ingeval van bijbegraving moet na de begrafenis het perceel onverwijld in een ordentelijke staat gebracht worden en dienen de afzoming, de graftekens of de afdekplaten teruggeplaatst binnen dezelfde termijn.

          Indien binnen de voorziene termijn de plaatsing van de afzoming, de grafzerk of de afdekplaat niet is uitgevoerd, of indien tijdens de verdere duur van de concessie niet langer aan die voorwaarden voldaan is, kan zulks aanleiding geven tot het treffen van dezelfde maatregelen als deze die ingevolge de wet op de begraafplaatsen en de lijkbezorging zijn voorzien bij verwaarlozing van graven.

          Artikel 36 – Afmeting percelen

          De percelen voor niet-geconcedeerde en tijdelijk geconcedeerde graven in volle grond hebben de hiernavolgende afmetingen in centimeter:

            Lengte Breedte
          Voor een persoon tussen 12 weken en 8 jaar 150 cm 80 cm
          Voor een persoon van tenminste 8 jaar 200 cm 100 cm

          De percelen voor het begraven van asurnen op het urnenveld hebben de volgende afmetingen: 80 cm x 80 cm.

          Artikel 37 – Afmeting grafmonumenten

          De grafmonumenten moeten de volgende buitenafmetingen hebben:

            Lengte Breedte
          Voor persoon < 8 jaar 120 cm 70 cm
          Voor 1 persoon > 8 jaar ............................. 180 cm 90 cm
          Grafkelders 200 cm 100 cm
          Dubbele grafkelders 200 cm 200 cm

          De grafmonumenten of de afzoming moeten derwijze geplaatst worden dat tussen elke zijgrens van het perceel en het erop geplaatste monument of de afzoming een vrije ruimte van 20 centimeter blijft.

          De afdekplaten van het urnenveld moeten volgende buitenafmetingen hebben: 60 cm x 60 cm.

          De afdekplaat moet derwijze geplaatst worden dat tussen elke zijgrens van het perceel en het erop geplaatste monument een vrije ruimte van 10 cm blijft.  Deze ruimte moet vrij blijven, er mag geen beplanting, bedekkingsmateriaal of enig ander voorwerp op worden geplaatst. 

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om, indien het vereist is voor de aanleg en inrichting van de begraafplaatsen, individueel afwijkingen aan de buitenafmetingen van grafzerken te behandelen en toe te staan.

          Artikel 38 – Plaatsing grafmonumenten

          Een nieuw te plaatsen monument volgt de achterlijn van de reeds eerder geplaatste grafmonumenten.

          De afstand tussen twee monumenten van het urnenveld bedraagt 20 centimeter.  Deze ruimte moet vrij gehouden worden, er mag geen beplanting, bedekkingsmateriaal of enig ander voorwerp worden geplaatst. 

          Artikel 39 – Voorwaarden grafmonumenten

          De grafmonumenten moeten voldoen aan volgende voorwaarden:

          • vervaardigd zijn uit duurzame materialen;
          • stevig geplaatst zijn en de basis mag niet dieper dan 15 cm onder het grondpeil worden aangebracht, behoudens de funderingspalen;
          • het grondvlak moet horizontaal geplaatst worden en in overeenstemming met de aangeduide lijnrichting;

          De monumenten van het urnenveld en gedenkplaatjes kunnen geleverd worden door het gemeentebestuur, op basis van een door het college vastgesteld model.  De kosten hiervoor en de kosten van de afdekplaat zijn ten laste van de aanvrager, volgens de tarieven opgenomen in het gemeentelijk retributiereglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen.

          Het is niet toegelaten op de afdekplaat van het urnenveld enige constructie te plaatsen:

          • hoger dan 50 cm
          • binnen de rand van 5 cm

          Artikel 40 - Aanplantingen

          De aanplantingen moeten derwijze aangelegd en onderhouden worden dat zij zich niet uitbreiden buiten de afmetingen toegewezen aan het graf, noch het zicht op de identificatiegegevens op het grafteken belemmeren. De hoogte moet beperkt worden tot 1 meter.

          Artikel 41 – Afmetingen urne

          De maximale afmetingen van een urne zijn:

          • hoogte 26 cm
          • diameter 20 cm

          Artikel 42 – Voorschriften naamplaat

          De naamplaat voor de strooiweides, columbariumnissen en urnenvelden dient te voldoen aan volgende voorschriften:

          • naam en voornaam
          • geboorte- en overlijdensdatum of geboorte- en overlijdensjaar
          • Kleur: aluminium
          • Afmetingen:
            • Urnegraf: 20 cm breed en 10cm hoog
            • Strooiweide: 10cm breed en 6,5 cm hoog
            • Columbariumnis 16cm breed en 5 cm hoog

          Volgende vermeldingen zijn toegelaten:

          • gedenkteken of symbool van de filosofische overtuiging van de overledene.
          • een foto van ovale vorm met als maximale afmetingen 12 cm hoogte, 9 cm breedte en 0,5 cm dikte.

          Het naamplaatje, gedenkteken en foto zijn aan te leveren en te plaatsen door de begrafenisondernemer (of de familie).

          Het is onder geen enkel beding toegelaten andere of bijkomende herdenkingsplaten, naamplaten of bijkomende constructies aan te brengen op of voor de gesloten nissen.

          HOOFDSTUK 10: GRAVEN MET LOKAAL HISTORISCH BELANG EN GRAVEN VAN OUD-STRIJDERS

          Artikel 43 – Graven van historisch belang

          Het college van burgemeester en schepenen bepaalt autonoom welke graven van historisch belang zijn. Deze grafmonumenten worden gedurende 50 jaar bewaard. De termijn is verlengbaar. Onderhoud is ten laste van het gemeentebestuur.

          Artikel 44 – Aparte percelen oud-strijders

          Op elke gemeentelijke begraafplaats waar er aparte percelen voorzien zijn voor het begraven van de oud-strijders uit de wereldoorlogen 1914-1918 en 1940-1945 zullen deze graven voor onbepaalde tijd bewaard blijven. Bijbegravingen zijn verboden. Het onderhoud van deze graven is ten laste van het gemeentebestuur.

          BIJZONDERE BEPALINGEN OUDE BEGRAAFPLAATS NEERLINTER

          Artikel 45 - Nieuwe begravingen op de oude begraafplaats van Neerlinter

          Op de oude begraafplaats van Neerlinter zijn geen nieuwe begravingen mogelijk.

          Artikel 46 - Repatriëringen naar de nieuwe begraafplaats van Neerlinter

          Wanneer een familielid tot de derde graad dit wenst, kan hij of zij de reeds begraven persoon op de oude begraafplaats van Neerlinter laten repatriëren naar de nieuwe begraafplaats van Neerlinter. Hij of zij zal hiervoor een belasting op de ontgravingen betalen zoals vastgesteld door de gemeenteraad.

          Op het ogenblik van overlijden van de langstlevende partner wordt de ontgraving en de repatriëring van de reeds begraven overleden partner naar de nieuwe begraafplaats van de reeds begraven overledene, op vraag van de familieleden tot de derde graad, vrijgesteld van de retributie op ontgravingen.

          Concessiehouders op de oude begraafplaats te Neerlinter zullen bij overbrenging een ander en gelijkaardige concessieplaats toegewezen krijgen op het nieuwe kerkhof.

          Artikel 47 - Verlenging van tijdelijke concessies op de oude begraafplaats van Neerlinter

          In afwijking van de bepalingen van hoofdstuk 3 van dit reglement kunnen tijdelijk concessies op het oude kerkhof te Neerlinter slechts voor een maximale duur van vijf jaar worden verlengd.

          HOOFDSTUK 11: SLOTBEPALINGEN

          Artikel 48 – Niet voorziene gevallen

          Alle niet in dit reglement voorziene gevallen worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen, in zoverre zij niet door een wet, besluit of decreet aan een andere overheid worden toegewezen.

          Artikel 49 – Vorige huishoudelijke reglementen

          Dit huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke begraafplaatsen vervangt alle vorige reglementeringen en beslissingen.

          Artikel 50 - Bekendmaking

          Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.

    • Openbare orde, rust en veiligheid

      • Politie

        • Vaststelling dotatie 2023 aan de politiezone Getevallei

          Feiten, context en argumenten

          De politiebegroting mag in geen geval deficitair zijn op de gewone dienst. In een meergemeenten zone komt het evenwicht tot stand door een toelage van de verschillende gemeenten van de zone. Het totaal van deze toelagen is gelijk aan het verschil tussen de gewone uitgaven en de gewone ontvangsten van de politiebegroting.

          Het aandeel van de gemeente Linter in het tekort op de politiebegroting werd vastgesteld op 8,47%.

          De politieraad van de politiezone Getevallei heeft in zitting van 7 december 2022 de begroting 2023 goedgekeurd. De gemeente Linter dient een gemeentelijke politiedotatie te voorzien van € 814.655,77.

          Besluit

          Artikel 1. De politiedotatie 2023 aan de politiezone Getevallei ten bedrage van € 814.655,77 goed te keuren.

          Artikel 2. Onderhavig besluit wordt overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant en aan de politiezone Getevallei.

           
      • Verkeersveiligheid

        • Gemeentelijk aanvullend politiereglement op het wegverkeer - Fietsstraat Bergdriesstraat

          Feiten, context en argumenten

          Het college van burgemeester en schepenen heeft, op voorstel van bewoners van de Bergdriesstraat, in zitting van 4 juli 2022 zijn goedkeuring gehecht aan een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer om bij wijze van proefproject de Bergdriesstraat in te richten als fietsstraat.

          De Bergdriesstraat wordt vaak gebruikt als fietsverbinding via de aansluitende verkavelingsweg naar de fietssnelweg (Oude Spoorweg).

          De kenmerken van de Bergdriesstraat laten toe deze in te richten als fietsstraat.

          De inrichting als fietsstraat heeft als gevolg dat:

          • de snelheid beperkt wordt tot 30 km/u;
          • de fietsers de rechterhelft van de rijweg mogen gebruiken;
          • de bestuurders van motorvoertuigen, uitgezonderd speedpedelecs en elektrische fietsen, de fietsers niet mogen inhalen.

          Het voorstel komt de verkeersveiligheid ten goede.

          Het is wenselijk deze tijdelijke maatregelen om te zetten in een definitieve regeling.

          Het is noodzakelijk hiervoor een gemeentelijk aanvullend politiereglement op het wegverkeer goed te keuren.

          De maatregel betreft een gemeenteweg.

          Het gemeentelijk aanvullend politiereglement dient ter kennisgeving te worden overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

          Besluit

          Artikel 1. De Bergdriesstraat wordt ingericht als fietsstraat. Deze wordt gesignaleerd met borden F111 aan de rechterkant aan het begin van de straat en borden F113 aan de overkant op dezelfde hoogte.

          Artikel 2. Dit aanvullend politiereglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

          Artikel 3. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.

        • Gemeentelijk aanvullend politiereglement op het wegverkeer - Snelheidsremmer Heirbaan

          Feiten, context en argumenten

          Er wordt overdreven snelheid en sluipverkeer vastgesteld in de Heirbaan, op het deel gelegen tussen het kruispunt met de Molenweg en het kruispunt met de Pelsstraat.

          Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 20 juni 2022 zijn goedkeuring gehecht aan een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer om bij wijze van proefproject een snelheidsremmer in de vorm van een drempel aan te brengen op dit deel van de Heirbaan.

          Het voorstel komt de verkeersveiligheid ten goede.

          Het is wenselijk deze tijdelijke maatregelen om te zetten in een definitieve regeling.

          Het is noodzakelijk hiervoor een gemeentelijk aanvullend politiereglement op het wegverkeer goed te keuren.

          De maatregel betreft een gemeenteweg.

          Het gemeentelijk aanvullend politiereglement dient ter kennisgeving te worden overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

          Besluit

          Artikel 1. Er wordt in de Heirbaan, op het deel gelegen tussen het kruispunt met de Molenweg en het kruispunt met de Pelsstraat, een snelheidsremmer in de vorm van een drempel geplaatst. Deze drempel wordt gesignaleerd met borden F87.

          Artikel 2. Dit aanvullend politiereglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

          Artikel 3. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.

        • Gemeentelijk aanvullend politiereglement op het wegverkeer - Snelheidsremmer Achter het Dorp

          Feiten, context en argumenten

          Er wordt overdreven snelheid en sluipverkeer vastgesteld in Achter het Dorp.

          Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 19 mei 2022 zijn goedkeuring gehecht aan een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer om bij wijze van proefproject een snelheidsremmer in de vorm van twee geschraagd opgestelde plantbakken te plaatsen ter hoogte van de achterkant van de woning Langstraat 6.

          Het voorstel komt de verkeersveiligheid ten goede.

          Het is wenselijk deze tijdelijke maatregelen om te zetten in een definitieve regeling.

          Het is noodzakelijk hiervoor een gemeentelijk aanvullend politiereglement op het wegverkeer goed te keuren.

          De maatregel betreft een gemeenteweg.

          Het gemeentelijk aanvullend politiereglement dient ter kennisgeving te worden overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

          Besluit

          Artikel 1. In Achter het Dorp wordt de snelheid afgeremd door het plaatsen van twee geschraagd opgestelde plantbakken voorzien van reflecterende stroken en een D1c ter hoogte van de achterkant van de woning Langstraat 6. De voorrang wordt gesignaleerd met de borden B19 en B21. De voertuigen richting Landenstraat krijgen voorrang op het verkeer komende vanuit de richting van de Landenstraat.

          Artikel 2. Dit aanvullend politiereglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

          Artikel 3. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.

    • Varia

      • Varia

        • Mondelinge vragen raadsleden

          Feiten, context en argumenten

          Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over
          gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
          Mondelinge vragen zijn vragen om uitleg of verduidelijking van aangelegenheden van gemeentelijk belang, het bestuur van de gemeente, of zaken die betrekking hebben op de taken uitgeoefend door het college van burgemeester en schepenen of de burgemeester. Ze mogen geen betrekking hebben op particuliere aangelegenheden of persoonlijke gevallen. Ze mogen niet bedoeld zijn om de persoonlijke intenties van de leden van het college van burgemeester en schepenen te kennen, om een debat uit te lokken, of aanleiding te geven tot enig besluit. In geen geval wordt een uitvoerig debat over de gestelde mondelinge vraag gevoerd in de raad. Hiertoe is vereist dat het onderwerp als agendapunt is vermeld. De vragen beperken zich tot het inwinnen van informatie.