Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 26/02/2024 - 19:30

Retributiereglement op het afleveren van inlichtingen over onroerende goederen

Aanwezig: Kim Soetaers, Voorzitter
Marc Wijnants, Burgemeester
Andy Vandevelde, Patrick Poffé, Schepenen
Sonja Petitjean, Patrick Bouvin, Helga Delvaux, Linda Verdeyen, Martine Jacobs, Ludo Pluymers, Martine Kinnart, Marleen Germentier, Bettina Sandermans, Raf Dewelde, Patrick Niclaes, Ronny Puyneers, Joeri Dewelde, Gemeenteraadsleden
Rina Janssens, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Jonas Michiels, Karlien Lismont, Schepenen
Juridische overwegingen
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en 41
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/02 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Besluit van de gemeenteraad van 24 april 2023 inzake retributiereglement op het afleveren van inlichtingen over onroerende goederen
  • Besluit van de gemeenteraad van 26 februari 2024 betreffende het reglement Vastgoedinformatieplatform
Feiten, context en argumenten

De gemeenteraad hechtte in zitting van 26 februari 2024 zijn goedkeuring aan het aangeapst reglement Vastgoedinformatieplatform.

Het reglement bepaalt dat voor alle aanvragen die via het Vastgoedinformatieplatform verlopen, ten voordele van gemeente Linter een gemeentelijke bronretributie wordt geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.

Het verstrekken van inlichtingen over onroerende goederen brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee. Het is aangewezen de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager te verhalen via een billijke retributie.

De gemeenteraad hechtte in zitting van 24 april 2023 zijn goedkeuring aan het retributiereglement op het afleveren van inlichtingen over onroerende goederen.

Het is wenselijk het retributiereglement aan te passen aan het aangepaste reglement Vastgoedinformatieplatform zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 26 februari 2024.

Conform artikel 40 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van retributiereglementen.

Besluit

Artikel 1. Voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie geheven op het verstrekken van inlichtingen over onroerende goederen. De informatie wordt aangevraagd en afgeleverd via het Vastgoedinformatieplatform.

Artikel 2. De retributie is verschuldigd door elke aanvrager en dient vanaf 1 januari 2024 door elke aanvrager te worden betaald via het Vastgoedinformatieplatform.

Artikel 3. De geleverde informatie omvat alle gegevens uit zowel de algemene vastgoedinformatie, het uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister, als de milieu-informatie van telkens 1 capakey, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet.

Artikel 4. § 1. De gemeentelijke bronretributie voor aanvragen via het Vastgoedinformatieplatform bedraagt € 200,00 per capakey.

§ 2. Wanneer er binnen één uniek dossier voor meerdere capakeys vastgoedinformatie wordt gevraagd, bedraagt de totale retributie maximaal € 1.600,00, ongeacht het aantal capakeys binnen deze aanvraag.

Artikel 5. De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Conform het VIP-decreet is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

  • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
  • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • gerechtelijke overheden;
  • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
  • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.

Artikel 6. Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.

Artikel 7. Het besluit van de gemeenteraad van 24 april 2023 betreffende het retributiereglement op het afleveren van inlichtingen over onroerende goederen wordt opgeheven.

Artikel 8. Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.