Terug
Gepubliceerd op 26/04/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/04/2023 - 19:30

Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken

Aanwezig: Kim Soetaers, Voorzitter
Marc Wijnants, Burgemeester
Andy Vandevelde, Jonas Michiels, Karlien Lismont, Schepenen
Sonja Petitjean, Patrick Bouvin, Helga Delvaux, Linda Verdeyen, Martine Jacobs, Ludo Pluymers, Joeri Dewelde, Martine Kinnart, Marleen Germentier, Raf Dewelde, Ronny Puyneers, Gemeenteraadsleden
Rina Janssens, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Patrick Poffé, Derde schepen
Bettina Sandermans, Patrick Niclaes, Gemeenteraadsleden
Juridische overwegingen
  • Grondwet, in het bijzonder artikel 170, §4
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en 41
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit
Feiten, context en argumenten

Het afleveren van allerlei administratieve stukken brengt voor de gemeente lasten mee. Het is aangewezen hiervoor een billijke belasting in te vorderen.

De gemeenteraad heeft in zitting van 30 december 2019 zijn goedkeuring gehecht aan een belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door het gemeentebestuur.

De gemeente zal voor het verstrekken van inlichtingen over onroerende goederen instappen in het Vastgoedinformatieplatform. De gemeente Linter is voorzien om aan te sluiten in wave 4, gepland op 15 mei 2023. Hieruit volgt dat vanaf 1 januari 2024 de betaling via het vastgoedinformatieplatform zal verlopen en de gemeentelijke retributie periodiek zal doorgestort worden naar de lokale besturen. Hiervoor zal een apart retributiereglement opgemaakt worden waarin ook een overgangsperiode zal opgenomen worden van 15 mei 2023 tot en met 31 december 2023 betreffende betalingen van de aangevraagde inlichtingen.

Hieruit volgt dat artikel 3.7. van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door het gemeentebestuur, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 30 december 2019, dient geschrapt te worden.

Conform artikel 170 §4 van de Grondwet en artikel 40 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur behoort de bevoegdheid tot het invoeren van belastingen exclusief toe aan de gemeenteraad.   

Besluit

Artikel 1 – Belastbaar feit

Voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve stukken door het gemeentebestuur.

Artikel 2 – Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de persoon of instelling aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.

Artikel 3 – Belastingtarieven

De belasting wordt als volgt vastgesteld:

3.1. ELEKTRONISCHE IDENTITEITSKAARTEN

§1. Voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen van 12 jaar en ouder en van een elektronische vreemdelingenkaart voor vreemdelingen van 12 jaar en ouder, volgens de normale procedure, bedraagt de belasting € 3,00, verhoogd met de kostprijs van de elektronische identiteitskaart of de elektronische vreemdelingenkaart aangerekend door de federale overheid.

§2. Voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgen van 12 jaar en ouder en van een elektronische vreemdelingenkaart voor vreemdelingen van 12 jaar en ouder, volgens de spoedprocedure, bedraagt de belasting € 12,00, verhoogd met de kostprijs van de elektronische identiteitskaart of de elektronische vreemdelingenkaart aangerekend door de federale overheid.

In het geval de spoedprocedure te wijten is aan verlies of diefstal van een geldig document, bedraagt de belasting € 3,00, verhoogd met de kostprijs van de elektronische identiteitskaart of de elektronische vreemdelingenkaart aangerekend door de federale overheid. Het verlies of de diefstal wordt aangetoond door een bewijs van aangifte bij de politie.

§3. Voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, volgens de normale procedure, bedraagt de belasting € 0,00. De kostprijs van de elektronische identiteitskaart aangerekend door de federale overheid wordt doorgerekend.

§4. Voor de afgifte van een elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, volgens de spoedprocedure, bedraagt de belasting € 12,00, verhoogd met de kostprijs van de elektronische identiteitskaart aangerekend door de federale overheid.

In het geval de spoedprocedure te wijten is aan verlies of diefstal van een geldig document, bedraagt de belasting € 3,00, verhoogd met de kostprijs van de elektronische identiteitskaart aangerekend door de federale overheid. Het verlies of de diefstal wordt aangetoond door een bewijs van aangifte bij de politie.

3.2. REISPASSEN

§1. Voor de afgifte van reispassen bedraagt de belasting € 6,00 voor een reispas, verhoogd met de kostprijs van een reispas aangerekend door de federale overheid.

§2. Voor de afgifte van reispassen in een dringende procedure of een super dringende procedure bedraagt de belasting € 12,00, verhoogd met de kostprijs van een reispas aangerekend door de federale overheid.

In het geval de dringende procedure te wijten is aan verlies of diefstal van een geldig document, bedraagt de belasting € 6,00, verhoogd met de kostprijs van een reispas aangerekend door de federale overheid. Het verlies of de diefstal wordt aangetoond door een bewijs van aangifte bij de politie.

3.3. ATTEST VAN IMMATRICULATIE

Voor de afgifte van een attest van immatriculatie bedraagt de belasting € 5,00.

3.4. RIJBEWIJZEN

Voor de afgifte van een rijbewijs bedraagt de belasting € 3,00, verhoogd met de kostprijs voor een rijbewijs aangerekend door de federale overheid.

3.5. TROUWBOEKJE

Voor de afgifte van een trouwboekje bedraagt de belasting € 30,00.

3.6. VOORNAAMSWIJZIGINGEN

§1. Voor een aanvraag tot voornaamswijziging bedraagt de belasting € 100,00.

§2. In afwijking van §1. bedraagt de belasting voor een voornaamswijziging van een transgender € 10,00.

§3. In afwijking van §1. worden op aanvragen tot voornaamswijziging voor personen van vreemde nationaliteit die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken geen belasting geheven.

3.7. CONFORMITEITSATTESTEN

§1. Voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een woning bedraagt de belasting € 50,00.

§2. Voor de afgifte van een conformiteitsattest voor een kamer bedraagt de belasting € 12,50, met een maximum van € 50,00 per woning.

3.8. KOPIEËN

§1. Voor de afgifte van kopieën van allerlei documenten op A4-formaat bedraagt de belasting € 0,20.

§2. Voor de afgifte van kopieën van allerlei documenten op A3-formaat bedraagt de belasting € 0,40.

Artikel 4 – Vrijstellingen

Zijn van de belasting vrijgesteld:

  • de stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;
  • de machtigingen met betrekking tot godsdienstige of politieke demonstraties;
  • de stukken die als dusdanig reeds het voorwerp zijn van de heffing van een belasting ten behoeve van de gemeente krachtens een wet, decreet of verordening;
  • alle stukken die vereist zijn voor eenieder die verklaart dat voormelde stukken dienen te worden voorgelegd om een tewerkstelling te bekomen, te kunnen solliciteren of aan examens of proeven deel te nemen met het oog op een eventuele aanwerving;
  • de stukken afgegeven aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen alsook de instellingen van openbaar nut en aan derden die in opdracht van de gemeente werken of werken voor projecten waarin de gemeente participeert.

Artikel 5 – Vestiging, invordering en geschillen

De belasting moet bij de afgifte van het stuk contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.

De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII (Vestiging en invordering van de belastingen), hoofdstukken 1, 3, 4 ,6 tot en met 9 bis, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dit Wetboek van toepassing, voor zover niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen.

Artikel 6 - Opheffingsbepaling

Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 houdende het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken wordt opgeheven.

Artikel 7 – Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 15 mei 2023.